En gjennomgang av Sara Baras 'lidenskapelige ytelse i' Voces '

Leap Motion SDK (Juli 2019).

Anonim

Hvis du ikke forstår flamencos kunst, kan du se Sara Baras ' Voces for å lære alt du trenger å vite. I denne nostalgiske forestillingen personifierer hennes selskap, Ballet Flamenco, hele følelsesspekteret som definerer flamenco, fra sorg, smerte og lidelse til glede, lidenskap og styrke.

Brikken er en hyllest til legender av flamenco, som er et tema som utforskes gjennom hele forestillingen. Gardinen stiger til et sett med stoler, hvorav en er okkupert av Baras. Bak henne er seks paneler, hver med en legende - spesielt Camarón de la Isla, Paco de Lucía, Carmen Amaya, Enrique Morente, Antonio Gades og Moraíto. Tribute fortsetter med konstante voice-overs fra disse flamenco-ikonene sammen med den relevante koreografien som hylser dem.

Forestillingen spenner fra Baras, som danser en voldsom zapateado (en dans fokusert på fotens stomper) alene til synkronisert ensemble koreografi, med en rå pas deux mellom Baras og den viktigste mannlige danseren José Serrano som finale. Noen ganger bærer Sara majestetiske antrekk, med lag med grønn frynse eller laken av hvitt stoff som åpner på hver virvel og lager en bevegelse alene gjennom dansen. Men på andre tider strekker hun tilbake den estetiske, bærer enkle svarte bukser og en T-skjorte, og inviterer oss alle til å bare fokusere på gitarens lyd og rytmen til føttene.

Blant kostymen, musikk og naturen, Baras som ser ut til å være kongelig hele tiden. Hun knytter konsekvent henne dansen tilbake til legenes malerier bak henne, hevner armene til himmelen, som om å takke himmelen for deres eksistens, og muligheten til å hylle dem med dansens kraft. På et tidspunkt i forestillingen vender panelene seg og avslører seks speil. Baras danser alene foran disse speilene, og det synes å tyde på at disse seks legender er reflektert i henne. De har blitt til stede i hver enkelt av hennes skritt, som er en vakker metafor for hele showet.

Selv om koreografien er elegant utformet og danserens teknikk er helt upåklagelig, blir de mest fantastiske øyeblikkene faktisk forbedret. Det er rop fra musikerne og danserne på scenen, samt fra spanjolene i publikum - "Guapa!" "Olé! "" Anda! "- og det er øyeblikk av latter og smiler mellom danserne, da de bare er fornøyde med å dele sin kunst og lidenskap med London. Til tider kan danserne hylle eller sukke, og uttrykke den rene følelsen som kommer fra deres bevegelser. Før en av forestillingene blåser Baras et kyss i luften som styres både til publikum og de avdøde legender av flamenco. Alle disse improviserte øyeblikkene kommer fra kunstnerne, og de gjør hele showet mer personlig, original og fantastisk.

Det er aldri et øyeblikk i forestillingen hvor publikum ikke påvirkes av koreografi eller musikk. Sangernes kantejondo er så rå og dyp at man kan forstå smerten og lidelsen til Gitanos (sigøynere) fra århundrer siden. Danserenes svette som flyr av ansiktet deres er synlige i scenen, og følelsene som projiseres fra dansernes kropp blir så virkelige, du kan finne deg selv å underkaste dine egne følelser om dette stykket også.

Ved slutten av showet vil du bli både overveldet og dypt imponert over det enorme flamenco-forestillingen. Baras har klart å fusjonere flamenco, el Cante (sangen) 'Hellige Trinity', El Baile (dansen) og El Toque (gitaren), i en underholdende, autentisk og pustende opptreden. I en generell beskrivelse og definisjon av Voces kan vi bare forklare det i et enkelt spansk ordtak: toca el alma, eller "det berører sjelen."

Sara spilte på Flamenco Festival på Sadlers Wells fra 16.-20. Februar 2016.

Sadlers Wells, Rosebery Ave, London EC1R 4TN